miercuri, 23 februarie 2011

DBSR - Danube Black Sea and Railway

DBSR - 1865
CZERNAWODA - KUSTENDJE
LOCAL POST
20 PARAS
Aceste timbre sunt emise de o companie britanica privata de transport - DBSR.
Contine semiluna otomana - Dobrogea apartinea inca de Imperiul Otoman la acea data cat si simbolistica ce ilustreaza obiectul firmei : O nava pe apa si in fundal un tren cu aburi pe sine.


Scopul ei era economic si politic de importanta strategica pentru Londra, caci dupa criza cartofului, Regatul Unit a liberalizat piata agricola pentru a evita pe viitor ceva similar. Astfel, Principatele Romane sunt vazute ca o un Eldorado al cerealelor ieftine si un mod facil de a sustine economia Imperiului Britanic.
Ca fapt de consecinta, asigurarea transportului marfurilor din porturile dobrogene devine cruciala si foarte rentabila, mai ales ca o ruta care ar fi asigurat evitarea implicarii rusilor ( ostili Londrei si dornici de control total al Marii Negre ) era dezirabila .


Astfel, compania britanica DBSR obtinute de la sultanul Abdul Medjid concesionarea pe 99 de ani a legaturii ferate Cernavoda - Constanta, contract consfintit printr-un firman ce stabilea si termenii constructiei acesteia.
Initial compania dorea sa realizeze un canal navigabil pentru transportul marfurilor, insa proiectul a fost schimbat in urma unui studiu ce arata ca insurmontabile diversele probleme de constructie ale canalului.

Ca urmare, a primit drept si a emis si timbre in conditile Imperiului Otoman ( simbol musulman, moneda otoman a) ce au fost folosite pe aceasta cale ferata . Timbrele au inceput a fi emise insa din 1862, pentru a recupera din consturile investitiei.

Este prima cale ferata de pe teritoriul tarii noastre, desi atunci inca sub ocupatie otomana.
In timpul razboiului de independenta din 1877 a transportat contra cost trupele rusesti pe drumul lor catre Bulgaria, desi Regatul Unit a fost de partea Inaltei Porti in acest conflict.

Din cunostintele mele, aceasta afacere, desi intortocheata, nu a degenerat in scandal asa cum a fost vorba de "Afacerea Strousberg" ( http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Afacerea_Strousberg ) - un contract tip Bechtel al secolului 19.

Posibil ca pozitia partizana a Regatului Unit fata de Imperiul Otoman si respectiv unire Principatelor Romane sa fi fost alimentata si de lobbyul politic si economic al sustinatorilor companiei DBSR.
Este cert ca statul roman a cumparat pana la urma aceasta companie ( ca si cu Strouberg ) pentru a stinge datoriile. Cumpararea s-a petrecutt la finalul secolului 19, linia ferata fiind complet desfiintata in 1937.
Daca ar fi ramas concesiunea in conditiile initiale, ar fi fost in vigoare pana in 1964 ( desigur, in timpul comunismului oricum s-a nationalizat totul ).

http://kustendje.wordpress.com/

http://www.cfr.ro/jf/romana/2000_6/firman.htm

http://www.scribd.com/doc/39655856/Constanta-si-DBSR-in-Presa-Engleza

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu